| Genel Kültür|General Culture | , | Kültür Sanat|Cultural Arts | , | Bilgi|Info | , | Etkinlikler|

Hürriyet

4 Kasım 2017 Cumartesi

Fotograf Bilgisi

Fotograf Bilgisi
|30.10.198430.10.2017|
|Ümit Sermend GÜRBÜZ|
|Grafi vFotograGrafiOGRETMENI|
|Fotograf Bilgisi|

umitsermendgürbüz/2017/11/fotograf-bilgisi.html
Ümit Sermend GÜRBÜZ
Fotograf Bilgisi  Ümit Sermend GÜRBÜZ
30 Ekim 2017 Pazartesi

umitsermendgürbüz/
Fotograf Bilgisi  Ümit Sermend GÜRBÜZ

Fotoğraf ile resim arasındaki farklar nelerdir ? 

En önemli fark "Fotoğraf çekilir", "Resim çizilir".

Dünya tarihinde Resim, fotoğraftan daha eskidir. Daha ilk çağlarda insanlar taşların üzerine Resimler çizerlerdi. Fotoğraf için ise bir görüntüleme aygıtının icad edilmesi gerekti.

birinde sadece varolanı öbüründe ise varolmayanı da göz hitabına sunabilirsiniz.
Resim hayalgücüne dayanır, Fotoğraf ise olanla yetinir.
Fotoğraf nesnedir, Resim canlıdır.

Resim yapılır. yani kalemle, elle ya da boyayla... ama Fotoğraf, fotoğraf makinesi ile çekilir.
Fotoğraf: çeşitli araç ve malzeme kullanarak görüntüyü özel bir yüzey üzerinde sabitleme.
Resim: varlıkların, doğadaki görünüşlerinin kalem, fırça gibi araçlarla(çeşitli araçlar kastediliyor) kâğıt, bez vb.(özel bir yüzeye de olsa resim diyebilirsiniz diyor) üzerinde yapılan biçimleri(yani sabit görüntüleri).
Fotoğraf ın oluşması için mekanik bir cihaz gereklidir, Resmin oluşabilmesi için ise hiçbir mekanik cihaza gerek yoktur.

Tarihte bilinen ilk fotoğraf hangi tarihte çekilmiştir
Tarihte bilinen ilk fotoğraf (1826)

Tarihte bilinen ilk insanlı fotoğraf hangi tarihte çekilmiştir ? 

Tarihte bilinen İlk insanlı fotoğraf (1839)

 Iso ne demektir ? Fotoğraf üzerindeki etkisi nedir ? 
 ISO ile kastetmek istediğimizi aslında ‘ISO Speed’dir yani ‘ISO hızı’dır. ISO’nun kullanımı enstantane ve diyaframa destek olacak şekilde olmalıdır. Normal çekimlerinizde ISO değerini makinenin sahip olduğu doğal en düşük ISO değeri olarak kulanmalısınız. Bu değer makinenizin modeline göre değişmekte ama genelde ISO100 veya ISO200′dür. Eğer en düşük ISO değerinde, kullanmak istediğiniz enstantane ve/veya diyafram değeri az pozlamaya neden oluyorsa, yani fotoğraf olması gerektiğinden karanlık çıkıyorsa o zaman ISO değerini arttırarak doğru pozlama elde edebilirsiniz
Buna bir örnek vererek kafanızda canlanmasını kolaylaştıralım. Diyelim A/AV modunda gece çekim yapıyorsunuz. Diyaframınızı en küçük f değeri olarak ayarladınız ama poz ölçümü sonrasında makineniz enstantaneyi ISO 100′de 1/8 olarak veriyor. 50mm’lik lens kullanıyorsunuz ve gövdede ya da lensiniz de titreme engelleme sistemi mevcut değil. Bu durumda en azından 1/60 gibi bir enstantane kullanarak el titremesi kaynaklı bulanıklığın önüne geçmek istersiniz. 1/60 ise 1/8′e göre 3 durak daha fazla ışığa gereksinim duyacaktır (1/8, 1/15, 1/30, 1/60). Bu durumda diyaframınızı daha fazla açamayacağınız için ISO değerini 3 durak yükseltmeniz gerekir yani ISO100 yerine ISO800 kullanarak (ISO 100, ISO 200, ISO 400, ISO 800) fotoğrafı çekebilirsiniz.
ISO değerleri nelerdir?
50, 100, 125, 160, 200, 250, 320, 400, 500, 640, 800, 1000, 1250, 1600, 3200, 6400, 12,800,51,200, 102,400

Enstantane ne demektir ? Fotoğraf üzerindeki etkisi nedir ? 
Obtüratör hızı ya da perde hızı olarak da geçebilen enstantane, deklanşör düğmesine (fotoğraf çekmek için bastığımız düğme) bastığımızda optik algılayıcıya ne kadar süre ile ışık düşürüleceğini belirtir. Bu süre algılayıcının kaç saniye pozlanacağını gösterir diyebiliriz. Perde, DSLR fotoğraf makinelerinde mekanik iken, kompakt makinelerde elektronik olabilmektedir ama her ikisinin yaptığı görev aynıdır; algılayıcıya ne kadar süre ile ışık düşeceğini belirlerler.

Enstantane Farkı. 4 saniyelik enstantaneye sahip alttaki karede saniyenin hareketini 4 kademeli olarak görebiliyorken, 1/25 saniyelik enstantaneye sahip
üstteki karede saniye kolunun sabit olduğunu görüyoruz. 

Perde sisteminin nasıl çalıştığı konusuna farklı bir yazımız gelecek o yüzden şu an detaya girmeyeceğiz ama nasıl birşey olduğunu da görmeniz için filmli SLR makinedeki halinin fotoğrafını ekliyoruz.
Enstantane konunuzun fotoğrafta nasıl bir hareketlilikte çıkacağını belirler. Eğer hızlı bir konuyu çekmek istiyorsanız hızlı bir enstantane ( 1/125 saniye veya daha azı) kullanarak hareketi dondurabilirsiniz. Farklı bir şekilde, yavaş enstantane kullanarak harekette devamlılık hissi de verebilirsiniz ki bu özellikle akan dere fotoğraflarındaki pürüzsüz dokuyu elde etmenize yardımcı olur. 

Kısa pozlama: Hareketi dondurma, çok ışığın olduğu durumlarda optik algılayıcıya düşen ışığı azaltmak için hızlı enstantane değeri kullanarak çekim yapılmasıdır. 

Uzun pozlama: Kaydırma (İng: ‘Panning’) gibi hareketin devamlılığını fotoğrafa yansıtmak için, ortamda az ışık olduğunda optik algılayıcıya düşen ışığı arttırmak için yavaş enstantane değeri kullanarak çekim yapılmasıdır.

Bulb: (Türkçe karşığı sınırsızdır; Kısaltması: B): Enstantane değerinin makinenin izin verdiği en yavaş enstantaneden daha da yavaş olmasını istediğiniz durumlarda makinanın B modunu devreye sokarak istediğiniz kadar uzun pozlama yapabilirsiniz. Kimi modellerin mod tekerinde ‘Bulb’ için ayrı bir konum bulurken çoğu DSLR modelinde enstantaneyi 30 veya 60 saniyeden bir kademe daha yukarı aldığınızda karşınıza çıkar. Bu şekilde çekim yaparken uzaktan kumanda veya deklanşör kablosu kullanılması yararlı olacaktır çünkü doğrudan deklanşör düğmesini kullanmak makinede titreşime neden olacaktır.

Enstantane değerleri nelerdir?

8000, 6400, 5000, 4000, 3200, 2500, 2000, 1600, 1250,
1000, 800, 640, 500, 400, 320, 250, 200, 160, 125,100, 80,
60, 50, 40, 30, 25, 20, 15, 13, 10, 8, 6, 5,
4, 0″3, 0″4, 0″5, 0″6, 0″8, 1″,  1″3, 1″6,
2″, 2″5, 3″2, 4″, 5″, 6″, 8″, 10″, 13″, 15″, 20″, 25″, 30″

1-   Işık geliş yönüne göre 10 a ayrılır, özellikleri aşagıdakiler gibidir
 Doğrudan gelen ışık
Güneş ya da diğer ışık kaynaklarından kırılmadan gelerek doğrudan konunun üzerine
düşen ışıktır.
 Önden gelen ışık
Işık kaynağı konunun önünde fotoğrafçının arkasındadır. Konu bakış yönündeki her
noktasından eşit miktarda aydınlanmıştır ve hiç gölge yoktur. Gölgenin yokluğu derinlik
duygusunu yok eder. Bu tür ışık detay verme ve renkleri gösterme açısından çok etkilidir.
 Yandan gelen ışık
Daha güçlü ve zengin görüntüler elde edilir. Sağ veya soldan gelen ışık gölgelere
neden olduğu için görüntünün dokularını daha belirginleştirir. Yandan gelen ışıkla oluşan bu
gölgeler fotoğrafa derinlik duygusu kazandırır. Doku ve desen çekimlerinde bu ışık
kullanılmalıdır.
Gölgelerin oluşturduğu kontrast çok yüksek ise gözün görebildiği detayları fotoğrafta
göremeyeceğimizi söylemiştik. Bunun için dolgu flaş kullanarak yüksek kontrast düzeyi
düşürülebilir.
 Ters ışık
Işık kaynağı konunun arkasında fotoğrafçının önündedir. Ters ışıkta fotoğraf çekmek çok zordur; ama çok etkili fotoğraflar elde edilebilir. Önden gelen ışıkta nesnenin
görmediğimiz tarafını aydınlattığı için bakış yönümüzde detaylar kaybolur; ama nesnenin dış
formu belirginleşir. Konunun etrafındaki ışık huzmeleri fotoğrafı güzelleştirir. İstenirse
nesne dolgu flaşı ile aydınlatılabilir. Bunu fotoğrafa yükleyeceğiniz duygu belirler.
 Üsten gelen ışık
Işık kaynağının konu üzerine tam tepeden gelmesidir. Bu durumda kontrast yüksek
olacağı için bu durumlarda fotoğraf çekilmesi tavsiye edilmez. Bu durumlarda fotoğrafı
çekip çekmeyeceğinizi yine sizin fotoğrafa vermek isteyeceğiniz duygu belirleyecektir.
 Noktasal ışık
Işık kaynağının bulut, ağaç ya da başka açıklıklardan gelerek konunun bir bölümünü
aydınlatmasıdır. Gündoğumunun hemen sonrasında veya günbatımından, yağmurdan sonra
bulutların arasından çıkan, ormanda ağaçların veya yaprakların arasından çıkan ışıkların
hepsi noktasal ışıklardır. Bu tür ışık kaynakları ile son derece güzel fotoğraflar çıkar.
 Dolaylı gelen ışık
Işık kaynağının diğer cisimlere çarptıktan sonra ilk gücünü kaybedip konumuzun
üzerine düşen ışıklardır. Kapalı veya bulutlu havadaki ışıktır. Işığın konu üzerine düşen
zamanda nasıl dağıldığı nasıl yansıdığına bağlı olarak farklı özellikler gösterir. Dolaylı ışık
alan ortamlarda çekim yaparken düşük enstantane değerleri kullanılmak zorunda kalacağımız
için sehpa ve daha hızlı filmler kullanmak gerekir.
Fotoğraf 1.7: Doğal ışıkta çekilmiş deniz görüntüsü
12
 Yansıma
Ayna veya cam gibi pürüzsüz yüzeylere düşen ışık, geldiği acı ile hiç bozulmadan
aynı ışık şiddetini yansıtmasına düzgün yansıma denir. Duvar, kağıt veya kumaş gibi pürüzlü
yüzeylerin yansıtmasına dağınık yansıma denir.
 Kırılma
Işığın farklı yoğunluktaki ortamlardan geçtikten sonra ışığın yönü değişir. Bu yön
değişikliği ışığın geliş açısına, ortamların ışık kırılma katsayılarının oranına ve ışığın dalga
boyuna bağlıdır. Kısa dalga boyuna sahip ışıklar, dalga boyu uzun olan ışığa göre daha fazla
kırılırlar.
 Polarizasyon (Kutuplaşma)
Işık normalde her yönde titreşerek ilerler. Bu titreşimler süresince sadece belli açıdaki
titreşimlerin bırakıp, diğerlerinin söndürüldüğü ışığa polarize edilmiş ışık denir.

Işığın Türleri
• Doğal Işık
• Yapay Işık

3-   Fotoğraf çekimine başlamadan önce Yapılacakları Maddeler halinde Sıralayınız.(10)
 Fotoğraf çekimi yapılacak ortamın ışığı önceden araştırılmalıdır.
 Fotoğraf çekilecek zaman doğru planlanmalıdır. Fotoğraf çekimi, gece mi,
gündüz mü; yoksa daha farklı bir zamanda mı yapılacak?
 Fotoğraf çekilecek mekânın özellikleri incelenmelidir. Mekân kapalı mı; yoksa
açık bir alan mı?
 Fotoğraf çekilecek ortamın ışık kaynağı doğal ışık mı; yoksa yapay ışık mı
olduğu belirlenmelidir.
 Fotoğafı çekilecek konunun üzerine düşen ışığın özelliklerini tanımlanmalıdır.
Konunun ışığının fotoğraf çekimi için yeterli olup olmadığı belirlenmelidir. Işık
yeterli değil ise ışığın en uygun olduğu koşullar için planlama yapılmalıdır.
 Işık istenen özelliklere uygun ise fotoğraf çekimi için gerekli olacak araç
gereçler belirlenir ve ışığa en uygun film seçilir.
 Fotoğraf çekimi için ışık açısından en uygun yer ve açı tespit edilmelidir.

Işığın özellikleri
• Parlaklığı
• Yönü
• Rengi
• Kontrastı

Işığın Halleri
• Doğrudan Işık
• Yansımış Işık

• Süzülmüş Işık (difüz)

Bu yazı http://umitse.blogspot.comhttp://umitsermendgurbuz.blogspot.com. dan alınmıştır

Dış bağlantılar :

http://umitse.com

http://umitse.blogspot.com
http://umitsermendgurbuz.blogspot.com

http://twitter.com/usgurbuz
http://twitter.com/umitsermendgurbuz

http://instagram.com/umitsermendgurbuz
http://instagram.com/umitsesanat
http://instagram.com/usgurbuz

http://foursquare.com/usgurbuz

http://pinterest.com/usgurbuz
http://pinterest.com/umitsermendgurbuz

http://tumblr.com/umitse
http://tumblr.com/umitsermendgurbuz

http://linkedin.com/in/ümitsermendgürbüza8226b49/


http://umitse.blogspot.com/2017/11/tarihe-gecen-fotograflar-tarihi.html
http://umitsermendgurbuz.blogspot.com/2017/11/tarihe-gecen-fotograflar-tarihi.html



|Ümit Sermend GÜRBÜZ|
|GrafikFotograGrafiOGRETMENI|
|Fotoğraf|PhotoFotografa GirisFotograf Bilgisi|
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder